نحوه کنترل بیسیم سطح مخازن

نحوه کنترل بیسیم سطح مخازن

کنترل بی سیم سطح مایعات

لزوم نیاز به فلوترهای بیسیم

مخازن آب به منظور آبرسانی به مراکز صنعتی و مسکونی و یا مراکز پرورش دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرند. در مواردی که پمپ الکتریکی به مخزن آب نزدیک است سیم کشی از پمپ به مخزن مقرون بصرفه است. اما در مواردی پمپ از مخزن فاصله زیادی داشته و گاهی این فاصه به چندین کیلومتر نیز خواهد رسید. در چنین شرایطی کابل کشی از پمپ به سنسورهای مخزن توجیه اقتصادی نداشته و دردسرهای زیادی را به همراه خواهد داشت. امکان سرقت کابلها ، هزینه های سرسام آور خرید و اجرای سیم کشی در فواصل زیاد و مشکلاتی از این قبیل باعث می شود که کارفرما را وادارد تا به دنبال روش معقول تری برای برقراری ارتباط میان پمپ و مخزن باشد. در این مقاله کوتاه نحوه کارکرد دستگاه های " فلوتر بیسیم " را بررسی خواهیم نمود.

فلوترهای رادیویی

دستگاه فلوتر بیسیم یک سیستم کنترل از راه دور ( تله متری ) و یک تجهیز کاربردی مناسب در جهت حذف سیم کشی میان پمپ و مخازن آب می باشد. این دستگاه توان ارسال فرمان های قطع و وصل از فلوتر به مخزن ( بصورت بیسیم ) در فواصل طولانی ( تا 15 کیلومتر ) را خواهد داشت. دستگاه های فلوتر بیسیم دارای یک فرستنده رادیویی قوی با قطعات و ماژول های کاملا صنعتی و ضریب خطای بسیار کم می باشند. ماژول ارتباطی این دستگاه ها توان ارسال موج رادیویی در مسافت های زیاد را خواهد داشت.

>> مشاهده مشخصات و سفارش فلوتر رادیویی

مکانیزم عملکرد فلوتر رادیویی

دستگاه فوق دارای دو قسمت شامل فرستنده و گیرنده می باشد و فرستنده ی دستگاه در سمت مخزن نصب می گردد. این فرستنده دارای تعدادی ترمینال ورودی جهت اتصال فلوتر ( سنسور تشخیص سطح مایعات ) است. با اتصال یک یا چند سنسور مکانیکی ( فلوترهای حبابی ) یا الکترونیکی ( فلوترهای الکترودی ) به ورودی های سیستم فرستنده و نصب این سنسور ها در سطوح بالا و پایین مخزن ، فرستنده سطوح مخزن را تحت کنترل قرار داده و آخرین وضعیت سطح مخزن را به سرعت به گیرنده ارسال خواهد نمود.

گیرنده ی دستگاه دارای تعدادی رله یا کنتاکت خروجی است که بوسیله ی کنتاکتور به انواع الکتروموتورهای صنعتی متصل می گردند. به محض مشاهده ی تغییر در وضعیت سنسورها ( پر یا خالی شدن مخزن ) فرستنده وضعیت را برای گیرنده ارسال نموده و تیغه های خروجی گیرنده باز یا بسته خواهند شد. بدین ترتیب الکتروپمپ متصل به گیرنده با خالی شدن مخزن روشن و با پر شدن مخزن خاموش خواهد گردید. فرستنده ی سیستم فوق نقش یک نظارت کننده ی دقیق و قابل اطمینان بر سطح آب مخزن را ایفا نموده و دائما وضعیت سنسورها را چک کرده و به گیرنده مخابره خواهد نمود. میزان برد دستگاه های فلوتر رادیویی بسته به نوع چیپ ست داخلی آن ها از 1 تا 15 کیلومتر می باشد.

مخازن بدون برق

گاها مواردی پیش آمده است که سمت مخزن بدون برق بوده و سیم کشی برق برای مخزن امری دشوار است. سیستم فلوتر بیسیم بدلیل استفاده از تغذیه ی 12 ولت ، بوسیله ی یک پنل خورشیدی 30 وات امکان تغذیه با برق خورشیدی را دارد و با تکیه بر این سیستم نیازی به سیم کشی برق برای فرستنده وجود نخواهد داشت.

فلوترهای GSM

فلوترهای سیم کارتی یا جی اس ام نیز عملکردی مشابه به فلوترهای رادیویی دارند با این تفاوت که بستر ارتباطی در این فلوترها موج رادیویی نبوده و این ارتباط با شبکه تلفن همراه انجام می گردد. بدینصورت که درون فرستنده یک سیم کارت و درون گیرنده سیم کارت دیگری قرار گرفته و فرمان های پر و خالی شدن مخزن بوسیله ی SMS یا پیامک از فرستنده به گیرنده ارسال می شوند. این سیستم دارای مزایا و معایبی می باشد که به شرح زیر اند.

>> مشاهده مشخصات و سفارش فلوتر سیم کارتی

مزایای فلوتر GSM

✔️​​​​​​​ بر خلاف فلوترهای رادیویی که فاصله خاصی را پشتیبانی می کنند این فلوترها محدودیت برد نداشته و بدلیل استفاده از بستر SMS از فاصله ی ده ها و حتی صدها کیلومتر می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

✔️​​​​​​​ امکان دریافت وضعیت پر یا خالی بودن مخزن و امکان کنترل الکتروپمپ با گوشی موبایل فراهم خواهد شد.

✔️​​​​​​​ فلوترهای سیم کارتی دارای قیمت پایین تری نسبت به فلوترهای رادیویی می باشند.

مزایای فلوتر رادیویی

✔️​​​​​​​ بدلیل استفاده از موج رادیویی ارسال و دریافت فرمان ها هیچ هزینه ای نداشته و سیستم بصورت مستقل عمل می کند.

✔️​​​​​​​ امکان بروز خطا در این فلوترها بسیار کم بوده و ضریب اطمینان بالاتری دارند.

سفارش خرید دستگاه

دستگاه های فلوتر رادیویی و فلوتر سیم کارتی در مدل های متفاوت توسط گروه صنعتی الکترو دلتا کنترل مونتاژ و وارد می گردند. نصب این دستگاه ها با توجه به آموزش های ارائه شده توسط این شرکت توسط تمامی برقکاران قابل انجام بوده و نیاز به تخصص خاصی ندارد. شما می توانید این دستگاه ها را با یک سال ضمانت از شرکت دلتا کنترل تهیه نمایید.

وب سایت شرکت : WWW.TERONIX.IR

شماره همراه مسئول فنی : 09133392114

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - نظرات شامل انتقادات ، پیشنهادات و سوالات شما راجع به محصولات و خدمات شرکت می باشند.
  • - نظرات شما و سایر بازدید کنندگان در این قسمت منتشر خواهند شد.
  • - ایمیل شما محفوظ مانده و منتشر نخواهد شد.